Майже всі ми,охтирчани, любимо сценічне мистецтво і з задоволенням відвідуємо, наприклад,прем'єри народно-драматичного театру при районному будинку культури. Остання з них, вистава "Аромати Сходу", стала, на мій погляд, справжнім святом міського масштабу.
Але у проміжках часу між такими святами театралам доводиться зіштовхуватися з великими буденними труднощами. З якими саме? Про це та інше нам розповіла режисер народно-драматичного театру Тетяна Станіславівна Лисенко.
- Отже, Ви режисер за фахом чи лише за покликанням?
- Безперечно, за фахом. Я закінчила Сумське училище культури саме за цією спеціальністю.
- В місті Ви відомі, насамперед, як незмінний керівник і натхненник славнозвісного молодіжного театру "Чудаки". Він був справжньою гордістю Охтирки, але, на жаль,припинив свою діяльність. Чому?
- Наведу вам лише один приклад. "Чудаки", на той момент колектив уже визнаний по всій Україні, переможці кількох престижних театральних конкурсів, мали їхати в Болгарію для участі вже у міжнародному фестивалі. Для цього актори терміново зробили собі закордонні паспорти, витративши на це чималі гроші. І що ж?!
Ніхто так і не допоміг нам з коштами на поїздку! Саме це стало, як кажуть, останньою краплею,бо ентузіазм людський не безмежний.
- А як з матеріальним забезпеченням нині діючого театру?
- Чесно кажучи,гірше нікуди. Причому це стосується не тільки театру, а й нашої культури в цілому. Прикро, але за часів незалежності (особливо в останні роки три)ставлення влади до культури стає все більш зверхнім та зневажливим. У порівнянні з цим радянські порядки з їх парткомами та профкомами здаються благословенними!
- У чому конкретно полягають труднощі?
- В тому, що від нас вимагають чим далі, тим більше, а грошей на розвиток колективу просто немає.З усієї необхідної звукової та світлової апаратури в нас залишилися тільки 2 софіти, 2 колонки та один-єдиний підсилювач. А не так давно апаратура взагалі вийшла з ладу через... холод у приміщенні! Та про що казати, якщо у морози температура в нашому кабінеті нагорі складала 10 градусів! При всьому цьому театр - мистецтво специфічне, і це ще більше ускладнює справу.
- Яку саме специфіку маєте на увазі?
- Наприклад, з дитячим колективом працювати дещо легше, бо там витрати нерідко беруть на себе батьки. А дорослі актори іноді вимушені відривати копійку (а також дорогоцінний час!) від власних дітей! Крім того, театр не хор, тож для кожної нової вистави нам потрібні нові костюми, а це теж, повірте, задоволення не з дешевих.Нерідко необхідні кошти доводиться виймати з власної кишені і це при зарплаті в1000 гривень нарахованими! Я вже не кажу про таку "делікатну" деталь,як добровільно-примусові відпустки за власний рахунок... Добре хоч, що в Охтирці ще не перевелися культпрацівники-ентузіасти.
- Наприклад?
- Наприклад, Зоя Степанівна Наклицька, Лариса Анатоліївна Крошка. Але ж ентузіазм, повторюся,не безмежний! Скажу відверто: мене вистачить ще на рік, від сили два роботи у таких умовах.
- І що далі? Чи є в Охтирці здібні молоді режисери?
- Режисери є, але йти працювати до бюджетної сфери вони не хочуть. Значно вигідніше, приміром,бути тамадами на весіллях!
- У наших самодіяльних театрах явно переважає комедійний репертуар. Це справа особистого смаку?
- Ні. Просто, аби грати серйозні ролі, потрібно набагато більше досвіду та майстерності, їх молодим акторам ще набиратися й набиратися. А от чи буде в них для цього можливість?!
- Все це звучить якось апокаліптично. Невже немає виходу?
- Вихід знайдеться тільки тоді, коли держава зрозуміє: вона стоїть на двох ногах -освіті та культурі. І "ноги" ці мають бути міцними!
З Тетяною Станіславівною, очевидно, варто погодитися. Адже без надійної гуманітарної основи будь-яка держава ризикує, вибачте, гепнутися на м'яке місце!
Михайло Трофименко
|
�����������