Студент п'ятого курсу Сумського національного аграрного
університету Ігор Шевченко малює на стінах. «Паралельно підмальовую», - з
посмішкою пояснює хлопець. Йому 22 роки. Магістратура і факультет менеджменту -
це необхідна освіта, а вуличне мистецтво - знаряддя самовираження. Майже
по класику: «У щастя людського два рівних є крила: Троянди й виноград, красиве і корисне».
- Що це, звідки і для чого? - питаю Ігоря. Щойно ми постояли
перед зображенням собаки на стіні. Собака на синьому тлі оселився на донедавна
сірій, занедбаній стінці, що колись належала нині покійному заводу, а з його
відходом перетворилася на своєрідний пам'ятник безгосподарності. Вулиця
Армійська. Самісінький її початок. Днями тут з'явилося два мурали.
- Перший - собака, який упав у воду... і тут не треба шукати
жодного сенсу. Це просто красиво, - пояснює автор. - Друга робота - картина художника Рене Магрітт,
що має і зміст, і сенс, але для кожного свій.
- Звідки ідея? - Аби продовжити розмову, йдемо у прилеглий
до вулиці двір і, сівши на дерев'яній лавочці, говоримо про суспільний простір
і способи взаємодії з ним.
- Просто хотів щось намалювати на тій стінці. Знайшов
собаку. Сподобався ескіз і я вирішив, що це буде круто. Коли почав малювати,
випадково натрапив на картину Рене Магрітт і подумав, що круто було би на
стінці поруч намалювати і її. Мені подобаються картини, смисл яких нерозгаданий,
тоді кожен вбачає у них своє.
(Бельгійський художник-сюрреаліст Рене Магрітт одну з
найбільш загадкових своїх картин - «Закохані» (1928) - залишив без
пояснень, надавши простір для роздумів. - прим. автора)
- А який зв'язок між менеджментом і малюванням на міських
стінах?
- Та ніякого. Просто
я малюю і отримую освіту.
- Малюєш на стінах?
- Малюнок на стіні
дає більше можливостей для втілення своїх емоцій.
- А це так просто,
взяти і намалювати на певній стіні у центрі міста те, що ти особисто вважаєш за
потрібне?
- Не так просто.
Потрібно отримати дозвіл від адміністрації на конкретний ескіз. Не можна
намалювати те, що не буде відповідати змісту довкілля. Потрібно написати заяву на
ім'я мера, додати ескіз, який розглянуть в архітектурному відділі.
- Це перший досвід?
- Ні. Був Скрябін,
мурал біля пам'ятника Шевченку, у бібліотеці, на виїзді з Охтирки на зупинці «ракушка»...
- Намальоване подобається далеко не всім. Ти знаєш про це?
- Так, знаю. Наприклад, Траволта багатьом не подобається.
- І?..
- Два роки тому мені все подобалося, а зараз я переоцінюю
своє ставлення до ранніх робіт. Бачу недоліки в техніці. Вони всі були
однакові, мало чим відрізнялися. Зараз я малюю речі не схожі одна на одну.
- Стінописи швидко зникають. Як щодо технологій? Як довго
плоди твоєї творчості здатні милувати (чи дратувати) суспільне око?
- Я роблю максимум залежного від мене. Враховую якість
фарби, грут, поверхню, сонячну чи тіньову сторону стіни. Якби я не думав про
технологію, воно би одпало через місяць...
- Тебе можна назвати піонером охтирського муралу?
- Та не знаю, думаю що піонери малювали свої малюнки десь у
восьмидесятих.
- Але то були інші малюнки й у менш помітних місцях... Напевно
ти придивляєшся, де ще є вільна стіна?
- У мене є план на два-три місяці наперед. Поки малюю одну
роботу, я вже планую іншу. І так трапляється незалежно від мене. Саме
приходить.
- То чому так? Це спосіб самовираження чи певна соціальна
функція?
- Думаю, все тут є... Якщо люди, ідучи повз, побачать, зупиняться,
замисляться - то це вже має свій соціальний вплив. Інше, що люди бажають
простоти, всі хочуть просто кольору.
- У художній школі вчився?
- Навчався, але не закінчив.
- Я шукаю якесь
підґрунтя...
- Чому я малюю? Підґрунтя
є. Я малював завжди. Але коли спробував на стінах, зрозумів, що малюнок на
папері - це не так цікаво.
- Тобто ми ще побачимо в Охтирці щось намальоване тобою, чи
у Сумах також?
- У Сумах я закінчив малюнок у квітні й повернуся туди
ближче до осені.
- Сьогодні вуличне мистецтво у тренді. Але первісно це
історія про бразильські фавели або ж про радянські бараки покращеного типу...
Зараз ми бачимо як у Києві, в інших містах мурали створюють відомі художники.
Але ставлення до полотен на стінах будинків не однакове. Фахівці нарікають, що
вони засмічують міський простір.
- У Києві переважає комерція... Але початково Street art - це
донесення інформації, це як інше ЗМІ. Художники за допомогою малюнку і за
відсутності інших інформаційних потоків, у першу чергу, намагалися донести
зміст, ідею, а потім це набуло популярності. Почали малювати мурали задля
краси. Я думаю ставлення людей до них ділиться: 50 на 50. Одні вважають: так,
це добре. Інші: це немає ніякого сенсу. Але я хотів би нести ідею.
- Тобто, ти за свою роботу грошей не береш?
- За ці роботи - ні.
- Ти молода людина, отже намальоване адресуєш молодим?
- Я моніторю, кому це подобається. І важко буває вгадати,
кому саме робота сподобається, а комі - ні. Наприклад, у бібліотеці є мурал
(про нього мало хто знає, бо він у середині приміщення), де зображено книжки.
То до нього більш схильні люди, яким за 50.
- Тоді ще одне питання, як до представника нової генерації.
Сьогодні четвер, робочий день. А в Охтирці вирує купальське свято, що почалося
зранку й триватиме до пізньої ночі... Це доцільно?
- Як на мене, якщо влітку в місті щось відбувається, то це
позитив. Я розумію, що на цьому наживаються, але про це можна не думати. Добре,
коли у місті багато людей. Мені більш комфортно бачити людні вулиці, ніж
порожні...
На завершення розмови повертаємося до нових муралів.
«Закохані» сховалися у затінку дерев. Рух по Армійській вже вкотре перекрито
шматком бетонного стовпа. Знову копають, бо прорвало і тече. Але, з огляду на
свято на центральній вулиці, де купують, продають, танцюють і співають (отже
їхати незручно), автівки намагаються проскочити у щілину тут, повз бетон і
заборону. Тоді Ігор додав, що тривалість життя картини на стіні не довга - два
роки. А я згадала Оксану Забужко, яка на пальцях пояснила, чому народжені у фавелах
Ріо мурали отримали своє друге життя у нас. Воно робить ворожий людині ландшафт
промзон, транспортних розв'язок і брудних висоток більш окультуреним і
теплішим.
Анна Протасова
|