| okhtyrka.biz, Василенко | В Охтирці заговорили про 370-річчя міста
9 лютого в сесійній залі Охтирської міської ради під головуванням першою заступника міського голови Валентини Установо! відбулися слухання на тему: «Скільки років тобі, рідна Охтирко?». Полеміку, до якої запросили краєзнавців, членів громадської ради та представників місцевих громадських організацій, викликали різні думки місцевих дослідників історії на предмет того, коли ж саме було засноване місто Охтирка? Відомо, що існує: офіційна версія, за якою Охтирка бере початок 1641 року. Разом З тим, дослідник минувшини рідного краю Олександр Кривогуз висловив власне бачення: Охтирка як місто засноване в 1654 році, а 1641 -й рік це рік зведення острогу на Охтир-горі, який 1650 року був зруйнований і в проміжок часу між 1650 і 1654 роками це місце «ніким не згадуємо». Навколо цих сивих дат і точилася дискусія, в якій взяли участь люди, що на аматорських засадах досліджують давнину: Юрій Ситник, Євген Мегера, Олексій Сергієнко, Марія Поліщук, Валентин Солошенко. Мала слово і директор місцевого краєзнавчого музею Наталія Калюжна. Більшість промовців, посилаючись на історичні джерела, схилялися в бік офіційної версії, наголошуючи на тому, що зменшувати вік рідного міста нелогічно. Навпаки, треба вести пошук в іншому напрямку, бо на древній землі живемо, поряд з містом Гелон, згадуваним самим Геродотом. Чия ідея краща: про Леніна, чи про ікону? Чому саме зараз виникла розмова про вік Охтирки? Бо в 1991 році місто святкувало свій 350-річний ювілей. А року 2011-го, з усього виходить, треба відзначати 370-у річницю, У всякому разі, 25 січня на пленарному засіданні четвертої сесії міської ради шостого скликання прозвучав запит депутата Олександра Лябаха до міського голови про необхідність розробки Програми відзначення 370-річчя Охтирки. «Люди хочуть свята», «не хлібом єдиним», - такі тези звучали на підтримку ідеї святкування. Власне, проти загальноміських веселощів уголос не висловився жоден з учасників слухань. В позиціях розійшлися лише тоді, коли мова зайшла про дату свят, бо до сих пір день міста губився в низці інших достойних подій: Дня визволення, Дня Незалежності, Дня нафтовиків... Олександр Кривогуз, виходячи з власної версії заснування міста, «на основі першоджерел та інших історичних документів» (12 квітня (за старим стилем) 1654 року), запропонував справляти іменини Охтирки 22 квітня заразом з днем народження Володимира Леніна, бо «йото шанувальників ще багато». Юрій Ситник мав іншу пропозицію: день міста слід відзначати 15 липня, коли православна церква вшановує чудотворну ікону Охтирської Божої Матері. З тим, що саме 15 липня – охтирський день погодилася і заступник міського голови Валентина Устинова. «Не слід поєднувати одне свято з іншим» Назалія Вінник, популяризатор народного мистецтва й українських традицій, вважає, що жодного приводу для перегляду історичних дат наразі не існує, бо ні пошукових робіт, ні ґрунтовних досліджень в цій царині останнім часом не велося. «А щодо встановлення Дня міста, слід провести репрезентативне опитування, аби кожен свідомий охтирчанин міг висловити свою думку. Не слід поєднувати одне свято з іншим, не тільки тому, що дата з православного календаря не може претендувати на загальнонародне свято (у місгі мешкають люди різних віросповідань), а й тому, що це економічно невигідно. Треба створювати якомога більше приводів задля того, аби Охтирка була цікавою не тільки її мешканцям, а й туристам, - каже Наталія і додає: Складати план проведення 370-ї річниці міста треба було рік тому: обмірковувати концепцію, готувати бізнес-план для залучення інвесторів». Наразі про бізнес-план нічого невідомо. По завершенню слухань В.Устинова повідомила, що до свят Охтирка матиме гімн міста, бо така робота ведеться, і запропонувала представникам відділу культури залишитися, - для надання пропозицій по святкуванню. «Будемо намагатися посадити квітку», - сказала на завершення перший заступник міського голови, ніби у відповідь словам краєзнавця Олексія Сергієнка: «Як святкувати у нашому занедбаному місті?» Богу - Богове, а кесареве має належати людям Дозволю і собі додати кілька слів до порушеної теми. Історію краю свого ми не знаємо, бо про історію достеменно можуть свідчити тільки документи й артефакти. А де вони? В закритих архівах, або глибоко в землі. Ніхто ж не вивчає минувшину науково, бо це дорого і невигідно з огляду на політичну кон'юнктуру. Ми звикли жити міфами, послуговуємося ними й нині, бо історична правда не потрібна жодній з так званих еліт, що змінюють одна одну на чолі держави. Україна, що не мала власної державності, не мала й своїх архівів. Документи, які б могли пролити світло на час і обставини заснування нашого міста, можливо ще зберігаються десь у Польщі чи Росії. Та хіба під силу аматорам-дослідникам дістатися туди лише на власному ентузіазмі? От і радіємо наявності хоча б «неглибоких» досліджень, тлумачимо вже не раз витлумачене. І жодна науково-практична конференція не відкриє завісу невідомості, якщо немає нових предметних розвідок і відкриттів. Минуло року довелося бути на святкуваннях у Тростянці, де на території Круглого двору протягом цілого дня відбувалася історична реконструкція лицарських боїв, а як стемніло вогняне шоу. Чи пам'ятає щось подібне Охтирка? Наші свята із року в рік проходять за одним планом: покладання квітів, екскурсія музеєм, концерт біля МЦКіД «Кнєжа». Все... Пропозиція встановити День міста 15 липня, на мою думку, не видається оптимальною, бо містить у собі низку ризиків. По-перше, не всі охтирчани - вірні православні, отже ми розділимо людей за конфесійною приналежністю і віросповіданням. По-друге, не встановивши чітку межу між відомством церкви і світськими заходами, ми ризикуємо віддати загальноміське свято під вплив релігійної установи цілком. Ось інформація з сайту облради про минулорічні події: «15 липня в Охтирці відбулися урочистості з нагоди Дня Охтирської ікони Божої Матері. Розпочались вони ще напередодні в Покровському соборі з всеношної служби. Вчора вранці в соборі відбувся водосвятний молебень з омовінням святої Чудодійної Охтирської ікони Божої Матері, продовжився - святковою літургією. По закінченні літургії, яку очолив єпископ Сумський і Охтирський Євлогій, відбулася хресна хода від Покровського кафедрального собору до каплиці, де 271 рік тому священиком церкви Покрови Пресвятої Богородиці Даниїлом було знайдено Чудодійну Охтирську ікону Божої Матері. Біля каплиці численне духовенство та прихожан з Охтирки та багатьох куточків Сумщини і сусідніх областей привітав єпископ Євлогій. Участь в хресній ході взяло близько 1500 чоловік». З великою повагою ставлюся до релігійних почуттів православних віруючих, але інша частина охтирчан, зокрема тих, хто не є прихожанами певної церкви і не бажає брати участь у літургії, залишаться поза межами дійства. Отже, можливий конфлікт інтересів. «Богу - Богове, а кесареве має належати людям», - це слова великої княгині Олександри Романоввї, сказані навіть не вчора... Вочевидь і нам треба щось змінювати в психології і підходах, залучати рухливих, ініціативних людей, здатних продукувати конкурентноздатні ідеї. Якщо вже заходилися саджати нову квітку, слід подбати і про свіже насіння. Анна ПРОТАСОВА |
�����������
Охтирка місто з великою історією потрібно гордитися що ми тут проживаємо
(велика козацька фортеця)